Dla dwójki bohaterów Bóg umarł. Nastał nihilizm. Przestali oni doświadczać sacrum. Pozostała dla nich tylko doczesność i materia – ziemniaki na talerzu, drewno w piecu, koc na plecach. Są oni o krok od końca świata. Końca świata nie takiego, jaki znamy ze sztuki masowej – uderzenia meteorytu albo wielkiej powodzi. Koniec świata może tu oznaczać utratę sensu i celu. Bezsensowność, bezwartościowość ludzkich działań, a co za tym idzie, bezsens ludzkiego życia, istnienia tu i teraz, a także brak nadziei na życie po śmierci. Taki stan rzeczy jawi się jako piekło, piekło na ziemi. Cokolwiek bohaterowie nie zrobią i tak będą tkwić w błędnym kole bezsensu, w jednym i tym samym punkcie.
Od tego nie ma prostej ucieczki. Jedynym ratunkiem wydaje
się być wskrzeszenie z martwych Boga. Muszą stworzyć, wymyślić Go na nowo,
sprawić by On dla nich zmartwychwstał. Są
jednak zbyt słabi. Nie są w stanie wydobyć z siebie choćby iskrę wiary. Zakończenie
piekielnie smutne - nawet żar gaśnie, a los bohaterów sprowadza się do losu ich
konia.
Film trudny w odbiorze. Do bólu ascetyczny, pozbawiony
akcji, dialogów, bezkompromisowy. Całość podporządkowana wyłącznie treści. Od
pierwszej do ostatniej sekundy przemyślana i skrojona zgodnie z obraną
koncepcją. Gra cieni, bez przerwy wiejący porywisty wiatr, smutek na twarzach.
Wiele tu miejsca na zadumę, przemyślenia i zanurzenie się w mrocznym świecie "Konia
turyńskiego".
reż. Béla Tarr, 2011Moja ocena: 9 /10
Nie wiem dlaczego, ale ten film po obejrzeniu nie trafił do mnie. Poczytałem sobie o tej historii z Nietzem i coś się zapaliło,ale jednak wolę Tarra za Tango, Harmonie czy Almanach.
OdpowiedzUsuńJa się wkręciłem. Trudno było w ten film się wbić, ale gdy już się udało, ciarki były :-))
OdpowiedzUsuńTo film na czasie. Jego tematyka dotyka różnych chorób naszych czasów, a i skojarzyć go sobie można z zapowiadanym końcem świata 2012.
Jednak mnie najbardziej uderza rzekome zakończenie kariery przez Tarra tak wymownym dziełem. Tak smutnym dziełem, w którym nie ma ani grama optymizmu. Tarkowski zakończył filmografię "Ofiarowaniem", filmem o wyzwoleniu, wręcz zmartwychwstaniu człowieka. Tarr kończy piekłem na ziemi, z którego człowiekowi nie udaje się wyrwać.
Tango, Harmonie, Człowiek z L. i Almanach ładniejsze, popisowe reżysersko. Posiadały wszystko to, co kochamy w kinie najbardziej. W "Koniu turyńskim" jest tylko treść, lecz trudno wyobrazić sobie w tym wypadku, przy takiej wymowie pięknych szaleństw reżyserskich.
OdpowiedzUsuńwiem, ale wolałbym,zeby to nie był jego ostatni film:(
OdpowiedzUsuńNajlepszy filmowy koniec świata jaki widziałem. Uwielbiam Tarra za to, że jego obrazy wręcz przygniatają do ziemi, a przy tym daje on widzowi w swoich filmach czas na refleksje.
OdpowiedzUsuńOd "Konia" bardziej lubię tylko "Potępienie".